En visuel identitet, er en del af dit brand. Det er det samlede visuelle sprog, der skal kommunikere til omverdenen omkring din virksomhed. Mange tænker på logoet som det vigtigste element. Men hvad med farver, grafisk linje, ikoner, hjemmeside, typografi, sproglig kommunikation, for blot at nævne nogle eksempler. Antallet af elementer kan variere fra virksomhed til virksomhed. Mange starter i det små, for derefter at udbygge sin visuelle identitet med flere og flere elementer.
For den seriøse virksomhed, der ønsker at danne et stærkt og tydeligt brand, er det vigtigt at der er en klar og bevidst sammenhæng mellem elementerne. Det handler om at danne en helhed, og have en bevidst strategi for at vise omverdenen hvem man er og hvad man står for. Der er i de fleste brancher stor konkurrence, og det er nemt for kunderne at vælge den næste i køen. Derfor er førstehåndsindtrykket det essentielle for at skabe kontakt. Med en stærk visuel identitet skaber du genkendelighed.
Du kan være den bedste tømrermester i verden, men det er meget mere end blot dine håndværksmæssige kvalifikationer, der gør at kunderne vælger lige præcis dig. En anbefaling fra en tidligere kunde kan være én grund, men et stærkt og tydeligt visuelt signal der understøtter dit værdigrundlag kan være en anden. Måske har en kunde tilfældigvis set din firmabil køre rundt i byen, fordi du fangede hans blik med et knivskarpt logo. Dernæst googler han dit navn og finder frem til din hjemmeside. Her opfatter han at f.eks din baggrundsfarve på hjemmesiden er den samme som farven på firmabilen. Dernæst er skrifttypen som du brugte på firmabilen også brugt her. Han klikker lidt rundt på siden og ender med at spørge ind til dine priser fra kontaktformularen på din hjemmeside. Du svarer pænt pr. mail, og sidst i mailen er din mailsignatur også opsat med logo og de farver som han hidtil er blevet præsenteret for.
Alt i alt er dette greb der gør, at kunden opfatter dig som seriøs, og danner sig et indtryk af dit brand som værende troværdigt. Måske bliver du ikke valgt i første omgang, men du er lagret et sted i hans underbevidsthed. Næste gang han støder på din firmabil nede i byen, er han et lille skridt tættere på det købs-givende opkald.
Hvis vi starter med branding kan du spørge dig selv:
”Hvilke brands kender jeg egentligt” ?
Godt nok er dette et meget uspecificeret spørgsmål, men mange vil komme til at tænke på virksomheder som f.eks Apple, Coca-Cola, eller Nike. Og hvorfor det?
Fordi de har en bevidst strategi for at vise omverdenen hvem de er, og hvad de står for. De har en klar brand strategi. Når jeg tænker på Coca-Cola tænker jeg på ”det gode liv”, og noget ”coolness”. Jeg får et billede af en gut ved stranden i solbriller, med hans ene arm om kærestens skulder. Han tager to colaer op af en balje med isterninger, og rækker den ene til kæresten. Derefter den kendte ”tssssh-lyd” når de åbner op for godterne. De tager roligt en slurk, og kommer derefter med en ”aaaaah-lyd”, hvorefter de nyder de sidste minutter af solnedgangen.
Coca-Cola har altså formået at vække nogle følelser i kroppen på mig omkring deres brand. Det må siges at være rigtig godt gået, når det i bund og grund ville være mere cool at tage en sund smoothie, fremfor at bade sine tænder i ætsende syre og indtage en hemmelig opskrift, der smager godt men er bekymrende usund. Man må derfor sige, at Coca-Colas brand strategi er yderst vellykket.
Branding appellerer altså til de følelser og tanker du bevidst eller ubevidst har omkring et brand. Ja, bare det at jeg siger ”…omkring et brand”, og ikke ”…omkring et firma” beviser at en virksomhed er lykkedes med deres brand strategi.
Thomas har været yderst samarbejdsvilling, overholdt alle aftaler og gjorde sit bedste for at hjælpe, også selvom jeg satte ham på hårdt arbejde ;-) Thomas får mine bedste anbefalinger.
Yderst kompetent arbejde og kan kun anbefales herfra.
Kundevenlig, lydhør, løsende og veludførende til at lave fotokonkurrencen http://aaretsfuglefoto.dk/ Brugerne af siden er glade og kan gøre det, vi har bestilt, de skal kunne. Det er vel den bedste ros. En god oplevelse. Uffe, DOF.
Thomas gjorde et fortrinligt stykke arbejde, lige fra hjælp med idé udvikling, til design af selve vores virksomhedspræsentation. Alle deadlines blev overholdt, og oftest blev milepælene nået hurtigere end aftalt. Slutproduktet blev af yderst høj kvalitet, hvilket sidenhen er blevet bekræftet af forskellige samarbejdspartnere.
Det har været en fornøjelse at arbejde med thomas.. opgaven var forstået med det samme og jeg må sige at gennem de sidste 12 år hvor jeg har arbejdet sammen med større og mindre reklame bureauer så har thomas haft den bedste og hurtigste svar tid.. han holder 100% de deadlines han giver.
tusind tak for samarbejdet er sikker på vores veje krydses igen
Vi har haft arbejdet med Thomas i forbindelse med optimering af hjemmeside design, og endte ud med et meget tilfredsstillende resultat. Thomas var særdeles hurtig til at svare tilbage på vores spørgsmål og kommentarer til det løbende arbejde, hvilket vi har sat meget pris på! Det hjalp til en hurtig og effektiv behandling af vores opgave.
BINGO!!! Thomas får mine varmeste anbefalinger for et fantastisk udført arbejde med fremstilling af logo. Her får du en seriøs og professionel håndværker, der ikke gir op før kunden er tilfreds. TAK!"
Jeg kan klart anbefale Thomas. Opgaven blev løst professionelt og fulgt helt til dørs.