Over 200 tilfredse kunder
5 stjerner på Trustpilot og Facebook
Blog
Om Dam Studio

Få en sammenhængende og troværdig visuel identitet, der tager dit brand seriøst

Jeres visuelle identitet samler jeres brands æstetik og grafiske udtryk

Tager i jeres brand seriøst?

Hos Dam Studio ønsker vi at skabe grafiske mirakler for dig og din virksomhed. Vi ønsker ikke blot at give din virksomhed en overfladepolering. Sammen med dig vil vi skabe en dybdegående visuel identitet, der tager dit brand seriøst, og styrker værdierne i din virksomhed.

Vi ved, at en gennemarbejdet grafisk linje, giver resultater på bundlinjen. Kunderne danner sig et indryk af din virksomhed på et split sekund. Udnyt dette, og kom et skridt foran konkurrenterne allerede fra starten af.

Eksempler på elementer, der kan indgå i en visuel identitet:

Designmanual

Firmalogo

Brevlinje

Hjemmeside

Visitkort

E-mail signatur

Ikoner og Grafik

Flyer

Brochure

Hvad er en visuel identitet?

En visuel identitet, er en del af dit brand. Det er det samlede visuelle sprog, der skal kommunikere til omverdenen omkring din virksomhed. Mange tænker på logoet som det vigtigste element. Men hvad med farver, grafisk linje, ikoner, hjemmeside, typografi, sproglig kommunikation, for blot at nævne nogle eksempler. Antallet af elementer kan variere fra virksomhed til virksomhed. Mange starter i det små, for derefter at udbygge sin visuelle identitet med flere og flere elementer.

For den seriøse virksomhed, der ønsker at danne et stærkt og tydeligt brand, er det vigtigt at der er en klar og bevidst sammenhæng mellem elementerne. Det handler om at danne en helhed, og have en bevidst strategi for at vise omverdenen hvem man er og hvad man står for. Der er i de fleste brancher stor konkurrence, og det er nemt for kunderne at vælge den næste i køen. Derfor er førstehåndsindtrykket det essentielle for at skabe kontakt. Med en stærk visuel identitet skaber du genkendelighed.

Du kan være den bedste tømrermester i verden, men det er meget mere end blot dine håndværksmæssige kvalifikationer, der gør at kunderne vælger lige præcis dig. En anbefaling fra en tidligere kunde kan være én grund, men et stærkt og tydeligt visuelt signal der understøtter dit værdigrundlag kan være en anden. Måske har en kunde tilfældigvis set din firmabil køre rundt i byen, fordi du fangede hans blik med et knivskarpt logo. Dernæst googler han dit navn og finder frem til din hjemmeside. Her opfatter han at f.eks din baggrundsfarve på hjemmesiden er den samme som farven på firmabilen. Dernæst er skrifttypen som du brugte på firmabilen også brugt her. Han klikker lidt rundt på siden og ender med at spørge ind til dine priser fra kontaktformularen på din hjemmeside. Du svarer pænt pr. mail, og sidst i mailen er din mailsignatur også opsat med logo og de farver som han hidtil er blevet præsenteret for.

Alt i alt er dette greb der gør, at kunden opfatter dig som seriøs, og danner sig et indtryk af dit brand som værende troværdigt. Måske bliver du ikke valgt i første omgang, men du er lagret et sted i hans underbevidsthed. Næste gang han støder på din firmabil nede i byen, er han et lille skridt tættere på det købs-givende opkald.

Elementer i en visuel identitet

Designmanualen samler den visuelle identitet

Designmanualen samler hele den visuelle identitet, og beskriver hvordan den skal benyttes i din virksomhed. Det kan f.eks være hvilke farvekoder og skrifttyper der skal benyttes, og hvordan jeres logo benyttes i forskellige sammenhænge. Alt i alt er designmanualen med til at sikre ensarthed i hele den grafiske linje.

Jeres logo er det folk husker

Logoet er det første mange tænker på i forbindelse med en visuel identitet, hvilket er med god grund. Logoet har en stor signalværdi, og er ofte det folk husker når de har forladt dit univers igen. Derfor bør der ikke gås på kompromis på dette punkt. Der skal overvejes hvordan logoet kan kommunikere værdierne i din virksomhed, på en simpel, stilren, og velovervejet måde.

Hjemmesiden skal høste kontaktoplysninger på potentielle kunder

Hjemmesiden er i mange tilfælde virksomhedens vigtigste salgs-kanal. Det er også her den grafiske linje for alvor skal stå sin prøve. Til forskel fra trykt markedsføring, er der her snakke om en interaktiv platform, der både skal have det rigtige visuelle udtryk, men også være intuitiv at navigere rundt på. Mange betragter blot en hjemmeside som noget man “bare skal have”, uden at tænke videre over hvilken værdi den egentligt giver. Men hele formålet med hjemmesiden er at samle leads (kontaktoplysninger)gennem intelligente formularer (også kaldet CTA=Call to Action) placeret udvalgte steder på hjemmesiden. F.eks som kontaktformularen øverst på denne underside. Hvis en hjemmeside ikke samler leads, har den groft sagt ikke nogen værdi. Det er I hvert fald svært at måle værdien. Derfor er det utrolig vigtigt at tage denne disciplin seriøst, og opsætte den korrekte måling (tracking), så man gennem konkret data kan se hvor sine kunder kommer fra.

Visitkortet minder dine kunder om din berettigelse igen og igen

Visitkortet tager du med til møder med nye kunde eller samarbejdspartnere. Når du udleverer dit visitkort ved du, at modtageren bliver mindet om din virksomhed efter mødet er afsluttet. Derfor er det også vigtigt at visitkortet udstråler værdierne i din virksomhed.

Brevlinjen er det trykte materiales grundsten

Udover visitkortet som vi allerede har været inde på, indeholder en brevlinje også brevpapir, kuverter, og fakturaer. Det er i dette materiale den visuelle identitet skal manifestere sig selv i trykt form. Hvor du på hjemmesiden har mange mulighed for at animere, pop-ups, hover-effects, og andre smarte funktioner, har du i trykt form ikke samme muligheder. Her er den grafiske linje skåret ind til sin simpleste form, hvilket er en god test for at se om den fungerer i forhold til din virksomhed.

Mailsignaturen er kompromisernes kunst

Mailsignaturen skal selvfølgelig også følge den samme grafiske linje som resten… men hov nej, dette er desværre ikke altid muligt. At få lavet en mailsignaturer er kompromisernes kunst. For det første kan du ofte ikke vælge ret mange skrifttyper. Og hvis du kan er det ikke sikkert din modtager kan læse den skrifttype. Et svar på dette kan være at få udviklet en HTML-signatur. Det smarte ved denne er, at du kan loade skrifttyper fra googles database, men det er ikke altid det er en af disse skrifttyper, der er benyttes til netop din visuelle identitet. Måske har I fået udviklet jeres egen skrifttyper, eller I benytter en skriftype fra Microsoft som ikke kan loades fra nettet.

Derudover vil der også være et kompromis ift. jeres logo. Hvis I skal være 100% sikre på, at jeres logo altid vises gennem en lang mailkorrespondance, skal billedet loades fra en server på nettet. Men de fleste mailprogrammer blokerer eksterne billedfiler beliggende på en server, indtil modtageren har accepteret det. Derfor vil modtageren ikke kunne se jeres logo før en accept er foretaget.

Det samme vil gælde med evt. ikoner i mailsignaturen, som f.eks linkedin, facebook, mv.

Der er selvfølgelig altid en løsning på de fleste problemer. Men hvor den ene løsning tilvælges, fravælges automatisk den anden. Derfor må fordele og ulemper overvejes, når der skal udvikles en HTML-signatur, der fungerer godt for netop jer.

Brand identitet og visuel identitet er ikke det samme

 

Tit og ofte bliver begreberne visuel identitet, brand identitet, og branding brugt uden forbehold for forskelligheden. Det er dog vigtigt at vide hvor det ene begreb benyttes fremfor det andet, for at kommunikere din virksomheds værdier på den rigtige måde.Branding

 

Hvis vi starter med branding kan du spørge dig selv:
”Hvilke brands kender jeg egentligt” ?

Godt nok er dette et meget uspecificeret spørgsmål, men mange vil komme til at tænke på virksomheder som f.eks Apple, Coca-Cola, eller Nike. Og hvorfor det?

Fordi de har en bevidst strategi for at vise omverdenen hvem de er, og hvad de står for. De har en klar brand strategi. Når jeg tænker på Coca-Cola tænker jeg på ”det gode liv”, og noget ”coolness”. Jeg får et billede af en gut ved stranden i solbriller, med hans ene arm om kærestens skulder. Han tager to colaer op af en balje med isterninger, og rækker den ene til kæresten. Derefter den kendte ”tssssh-lyd” når de åbner op for godterne. De tager roligt en slurk, og kommer derefter med en ”aaaaah-lyd”, hvorefter de nyder de sidste minutter af solnedgangen.

Coca-Cola har altså formået at vække nogle følelser i kroppen på mig omkring deres brand. Det må siges at være rigtig godt gået, når det i bund og grund ville være mere cool at tage en sund smoothie, fremfor at bade sine tænder i ætsende syre og indtage en hemmelig opskrift, der smager godt men er bekymrende usund. Man må derfor sige, at Coca-Colas brand strategi er yderst vellykket.

Branding appellerer altså til de følelser og tanker du bevidst eller ubevidst har omkring et brand. Ja, bare det at jeg siger ”…omkring et brand”, og ikke ”…omkring et firma” beviser at en virksomhed er lykkedes med deres brand strategi.

    Udtalelser fra vores kunder

    Dam Studio er et dedikeret reklamebureau hvis største succesparameter er, at din virksomhed vækster. Dette anderkender vores kunder.
    Anette NielsenEFT Kompagniet

    Thomas har været yderst samarbejdsvilling, overholdt alle aftaler og gjorde sit bedste for at hjælpe, også selvom jeg satte ham på hårdt arbejde ;-) Thomas får mine bedste anbefalinger.

    Ronni LarsenLocal Alex

    Yderst kompetent arbejde og kan kun anbefales herfra.

    Uffe RasmussenDansk Ornitologisk Forening

    Kundevenlig, lydhør, løsende og veludførende til at lave fotokonkurrencen http://aaretsfuglefoto.dk/ Brugerne af siden er glade og kan gøre det, vi har bestilt, de skal kunne. Det er vel den bedste ros. En god oplevelse. Uffe, DOF.

    Bjarke TornagerMy Curio

    Thomas gjorde et fortrinligt stykke arbejde, lige fra hjælp med idé udvikling, til design af selve vores virksomhedspræsentation. Alle deadlines blev overholdt, og oftest blev milepælene nået hurtigere end aftalt. Slutproduktet blev af yderst høj kvalitet, hvilket sidenhen er blevet bekræftet af forskellige samarbejdspartnere.

    Thor AndersenCafe Livingstone

    Det har været en fornøjelse at arbejde med thomas.. opgaven var forstået med det samme og jeg må sige at gennem de sidste 12 år hvor jeg har arbejdet sammen med større og mindre reklame bureauer så har thomas haft den bedste og hurtigste svar tid.. han holder 100% de deadlines han giver.
    tusind tak for samarbejdet er sikker på vores veje krydses igen

    Andreas Dalbøge

    Vi har haft arbejdet med Thomas i forbindelse med optimering af hjemmeside design, og endte ud med et meget tilfredsstillende resultat. Thomas var særdeles hurtig til at svare tilbage på vores spørgsmål og kommentarer til det løbende arbejde, hvilket vi har sat meget pris på! Det hjalp til en hurtig og effektiv behandling af vores opgave.

    Anja RavnRavnDeLuxe

    BINGO!!! Thomas får mine varmeste anbefalinger for et fantastisk udført arbejde med fremstilling af logo. Her får du en seriøs og professionel håndværker, der ikke gir op før kunden er tilfreds. TAK!"

    Peter WichWich Massage

    Jeg kan klart anbefale Thomas. Opgaven blev løst professionelt og fulgt helt til dørs.

    Kontakt os

    Lad den uforpligtende dialog begynde...
    Dam Studio ApS
    Gammel Køge Landevej 55, 4.etage
    2500 Valby
    thomas@damstudio.dk
    CVR:  41120940

    Ring på 42 42 22 90

    eller udfyld kontaktformularen

      starcogbookalign-leftphonephone-squarelaptopnewspaper-ohomeenvelopeusersphone-handset linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram