Teknisk SEO eller onsite SEO er den del af søgemaskineoptimering, der foregår på din egen hjemmeside. D.v.s. det er alt det, du selv kan gøre før du begiver dig ud i at købe dyre links og linkbuilde fra andre hjemmesider. Der er rigtig mange faktorer, der spiller ind, men jeg har her nogle enkle punkter, som ikke kræver stor teknisk snilde, men er lige at gå til. Som altid tager jeg udgangspunkt i CMS-systemet wordpress.
Håndtering af din tekniske SEO er meget nemmere med et SEO plugin installeret. Her vil du have mulighed for at skrive metadata til alle dine sider. Meta data gør at du kan styre det tekst, der bliver vist på Google. Altså din titel og beskrivelse for den enkelte underside. Jeg plejer at bruge plugin´et Yoast, men der findes også andre på markedet, som kan mere eller mindre det samme.
Med Yoast installeret, vil der ved alle dine undersider være en boks, du kan skrive specifik tekst ind i. Hvis du ikke skriver noget ind, vil google tilfældigt udvælge noget tekst fra undersiden (som regel det første der kommer), hvilket ikke altid er hensigtsmæssigt.
Din titel og beskrivelse skal som minimum have det søgeord du ønsker at optimere siden mod.
En hudplejeklinik i Århus, har en underside, som omhandler ansigtsbehandlinger. Søgeordet, de ønsker undersiden skal findes på er "ansigtsbehandling århus", som har 720 månedlige søgninger. I dette tilfælde bør man som minimum have ordene "ansigtsbehandling" og "århus" i sine metadata. Det bedste ville være hvis man kan have det som de første både i sin titel og beskrivelse, som herunder.
Bemærk der er kommet et lille "i" ind imellem ordene i beskrivelse. Dette er ok, selvom det bedste stadig er at have søgeords-kombination helt ren. Det er dog endnu vigtigere at det virker naturligt at læse. Og her er det mere naturligt at undlade det i titlen, da de fleste google brugere er vant til at disse ikke altid indeholder fyldord, som "i", "på" osv.
Godt indhold er nok den allerstørste faktor når det handler om onsite SEO. Med gode tekster, suppleret med flotte billeder og bulletpoints kommer du rigtig langt. Som huskeregel bruger jeg, at en underside som minimum skal have en tekst på 400 ord. Denne tekst skal indeholde det søgeord man ønsker at optimere imod 2-3 gange. Men det skal virke naturligt og give mening for teksten. Søgeordet skal ikke sættes ind tilfældigt bare for at få det med, for når alt kommer til alt er læsevenlige tekster det vigtigste.
Afvisningsprocenten for din side er nemlig også en faktor for google. Dvs hvor mange, der forlader din side igen uden at have foretaget en handling. F.eks gået videre til en anden underside, og dine besøgende er mere tilbøjelige til at gå videre på din hjemmeside, hvis den side de allerede er inde på er interessant.
Når du nu er igang med at skrive godt og relevant indhold, skal du sørge for at få formateret din tekst korrekt. Dvs korrekt brug af overskrifter. I wordpress teksteditor har du mulighed for at formatere din tekst som "afsnit", "overskrift 1", "overskrift 2", "overskrift 3", osv.
Hvis du afviger lidt fra overstående eksempel er det ikke nogen katastrofe, og nogle eksperter vil også mene det skal gøres på en anden måde. Men hvis du som udgangspunkt husker at bruge overskrift-formateringer, og være bevidste om dine valg er du allerede kommet langt.
Udover din tekst er dine billeder også vigtige. Inde i dit wordpress mediebibliotek har du mulighed for at sætte en titel og alt-tekst på dine billeder. Dette er endnu en ting der hjælper google med at forstå hvad billederne på din hjemmeside viser. Alt-teksten er den tekst, der vises, når man holder musen henover et billede.
I forlængelse af afvisningsprocent kommer vi til hastighed. En langsom side gør at dine besøgende får en dårlig brugeroplevelse, og derfor i visse tilfælde forlader siden igen før den overhovedet er loadet. Hvis man kan holde sig tæt på 1 sekund i loadhastighed er det rigtig godt. Det er ikke altid muligt, men det er det, der skal stræbes imod. Jeg har skrevet en selvstændig artikel omkring hastighedsoptimering af en hjemmeside som kan læses her.