Kunde:
"Kan du ikke lige få min side i top 3 på google?"
Mig:
"Jo måske, har du en god og relevant hjemmeside som du tror google vil kunne lide?"
Kunde:
"Eeehhmm, det ved jeg ikke. Jeg er revisor, og har da skrevet lidt info omkring min virksomhed på hjemmesiden, samt skrevet hvad jeg tilbyder"
Mig:
"Ok, det er super, men der skal mere til hvis google skal finde det interessant"
Kunde:
"Okay, har bare hørt om det der SEO, og kan du ikke få den i toppen af google? Jeg har 4000 kr. jeg gerne vil bruge på det"
Mig:
"Altså 4000 kr. om måneden?"
Kunde:
"Nej, hvad mener du? Ialt selvfølgelig"
Ovenstående er et eksempel på en samtale jeg ind imellem har med kunder, som har stiftet lidt bekendtskab med søgemaskineoptimering (forkortet SEO). Den største misforståelse imellem kunder og SEO-firmaer er nok, at det bare lige er noget der skal fikses, også er topplaceringen ellers på plads. Desværre forholder det sig ikke sådan. Hvis man skal gøre sig forhåbninger omkring topplaceringer på google skal man afsætte et budget, som kan bruges i hvert fald i løbet af de næste 3-6 måneder. Budgettet vil så blive brugt til først og fremmest at lave din side relevant for google.
Dvs hjælp med tekstforfatning medmindre du selv tager dig af den del. Dernæst optimering af din metadata, som er den tekst der vises på google. Hastighedsoptimering af din hjemmeside, opsætning af SSL-certikat, og andre faktorer der muligvis ikke er styr på.
Dernæst skal du have lavet en underside til hver af de ord du ønsker at blive fundet på. Hvis du f.eks gerne vil findes på "renseri i valby", skal du have lavet en underside, der henvender sig til lige præcis denne søgning. Denne side har en overskrift som indeholder søgeordet. F.eks "Bæredygtigt renseri i Valby". Herefter følger en lækker og velskrevet tekst. Gerne på omkring 400 ord, så google har noget indhold at arbejde med og give dig kredit for. Gang så denne proces med antallet af de søgeord du gerne vil findes på. Hver enkelt søgeord skal have en unik underside, hvis det virkelig skal batte noget. Heldigvis er tekstforfatning ikke vanvittig dyr, og du kan mange steder få skrevet en tekst til omkring 400 kr. + moms. Eller sågar billigere mange steder. Dog hænger pris selvfølgelig sammen med kvaliteten af teksten. Men dvs. at hvis du skal findes på eksempel 5 søgeord skal du først have skrevet 5 tekster på omkring 400 ord.
5 x 400 kr = 2000 kr. + moms
Dernæst skal du have opsat dine undersider. Hvis du ikke selv kan gøre det skal du nok regne med ca. 500 kr. + moms pr. underside, hvis altså din hjemmeside allerede fungerer godt i forvejen. Hvis den ikke gør det, vil du i mange tilfælde blive nødt til at få opsat din hjemmeside forfra. Også skal du selvfølgelig regne med helt andre udgifter.
5 x 500 kr = 2500 kr. + moms
Dvs ialt lander vi på 5000 kr. +moms for tekstforfatning + opsætning af undersider til 5 søgeord. Dette er vel og mærke hvis den tekniske (onsite) SEO allerede er på plads. Hvis den ikke er det, skal du afsætte yderligere et budget til denne del.
Men når alt dette er på plads, kan man påbegynde næste skridt - nemlig "linkbuilding"
Når først du har gjort din side relevant kan man begynde med næste skridt. Nemlig linkbuilding. Dvs skabe links til din hjemmeside fra andre hjemmesider. Det er med denne diciplin, man for alvor kan rykke op mod topplaceringerne. Men hvis linkbuilding skal fungere kræver det altså, at grundarbejdet først og fremmest er i orden!
Vil du gerne videre mere om dette, er du velkommen til at give os et kald eller stikke os en mail. Så uddyber vi gerne for dig.