En farve er ikke bare en farve. Farver kan påvirke vores humør og fremkalde følelser. Af samme årsag er der god grund til at overveje dit valg af farver, når det gælder design. Dit valg af farve kan være afgørende for folks reaktion på dit produkt, og man bliver ofte overrasket over, hvor stor en forskel et lille farveskift kan gøre.
Her får du en chance for at lære lidt om farvers betydning og symbolik, og forhåbentligt god inspiration til farvevalg i fremtiden. Du tilhører måske gruppen der ønsker at gå dine egne veje, og derfor kan et farvevalg, som ikke umiddelbart bliver forbundet med din profession virke oplagt. Men samtidig skal du ikke forvirre kunderne!
Røde farver er varme og kraftfulde. Farven kan nemt skabe liv og lidenskab på en hjemmeside, men det er også en farve, som man skal være lidt forsigtig med. Vælger du et design, der er meget domineret af røde farver, kan det tilsvarende virke meget voldsomt og fremkalde aggressive følelser.
Rød kan også have en meget maskulin aura, da den som førnævnt er kraftfuld og sporty. En klar rød farve forbindes ofte med fart – som eksempelvis farvevalget på en rød Ferrari. Samtidig skaber den røde farve også blikfang og kan opfordre til handling.
De lysere nuancer af rød er mere feminine og blide, men skaber samtidig glæde og følsomhed. Design med lyserød forbinder vi eksempelvis ofte med småbørn eller babyer, og de følelser som følger med noget, som er kært.
Røde farvers betydning
Gul er solens farve, og mange af dens betydninger er også relateret til sommer og sol. Hvis man vælger gul i sit design, kan det derfor skabe associationer om lykke, sol og glæde.
Gul er også farven for optimisme, og indenfor psykologien bliver den ofte forbundet med kommunikation, da den efter sigende skulle vække entusiasme og skaber tillid.
Hvis du vælger gul, bør du være opmærksom på, at farven godt kan miste visse positive egenskaber, hvis du vælger de mørkere nuancer af farven. De kan nemt komme til at virke lidt beskidte og uinteressante.
En skarp gul farve skaber blikfang og giver et friskt pust, men kan også virke meget voldsom. Det er bestemt også værd at nævne, at studier tyder på, at ældre mennesker reagerer mindre godt på gult.
Gule farvers betydning
Blå er en populær farve i mange medier, og det er ikke en tilfældighed. Blå er en kølig farve, og måske derfor virker den også beroligende. Samtidig forbindes den hos mange med intelligens og kreativitet, hvilket gør den populær ved mange virksomheder.
Kigger man på de forskellige nuancer af blå, vil man opdage at lyseblå ofte forbindes med ro og sundhed, hvilket ses meget på hospitaler og lignende. Mørkeblå derimod er mere forbundet med magt og integritet. Det er dog vigtigt at nævne, at der ikke er nuancer indenfor blå, der er decideret utiltalende, som det for eksempel gør sig gældende med mørkere nuancer af gul.
Blå farvers betydning
Det er selvindlysende at farven grøn og natur hænger sammen. Man kan dog heller ikke benægte, at grøn er en farve, som mange forbinder med penge og materiel velstand.
Grøn er en farve, som man ofte finder hos medicinalvirksomheder, og også ofte hos virksomheder, der arbejder med ernæring eller på andre måder med sundhed. Farvens betydning knytter sig ligeledes også til håb, og er en gennemgående positiv farve, der kan bruges i mange sammenhænge.
Ligesom med gul, bør du dog være opmærksom på, at grøn også kan have negative egenskaber. Gulgrøn kan eksempelvis nemt komme til at være meget utiltalende og virke uharmonisk. Vær derfor grundig, når du vælger nuance.
Grønne farvers betydning
Indenfor design har sort en meget tvetydig betydning. Mange af os associerer sort med sorg og negative ting, men samtidig er den også forbundet med elegance, rigdom og klasse. I design er sort en fantastisk farve til at skabe kontrast, og den giver andre farver en stor gennemslagskraft.
Grå er en fuldstændig neutral farve, og derfor har den ikke nogen stærke associationer. Den udstråler værdighed og elegance. Hvis du bruger grå i dit design, skal du vide, at den har en udglattende effekt. Den får andre, skarpe farver til at virke mindre stærke og nedtoner dem.
Den primære forskel mellem sort og gråtoner er med andre ord, at sort skaber kontrast, mens grå udglatter.
Grå og sorte farvers betydning
Når det handler om at finde den rigtige farve til et design, er der også adskillige værktøjer, som du kan bruge til at finde den rigtige. Disse værktøjer kan også hjælpe dig med at forklare din designer, præcist hvilke farver du ønsker i dit projekt.
RGB
RGB er et farvesystem, der konstruerer alle farver i kombinationer af rød, grøn og blå. Det er her navnet RGB kommer fra, da det står for ”Red, Green og Blue).
Når en farve skal beskrives med RGB farvesystemet, beskrives hver af de tre farver med et tal fra 0-255. Eksempelvis beskrives sort som ”255, 255, 255”, da den indeholder maksimum af de tre farver.
Du kan finde mange værktøjer online, der kan hjælpe dig med finde din farve i RGB farvesystemet. Jeg kan anbefale dette værktøj. (http://www.rapidtables.com/web/color/RGB_Color.htm)
CMYK
CMYK er et andet farvesystem. Det tager udgangspunkt i fire farver som er primærfarverne cyan, magenta og yellow. Den fjerde farve er Key color, som er en kulsort farve. En klar, gul farve vil eksempelvis blive beskrevet som 0% cyan, 0% magenta, 100% yellow og 0% Key color.
Hvis du føler, at dette farvesystem er nemmere at arbejde med, kan du finde et godt værktøj her. (http://www.w3schools.com/colors/colors_cmyk.asp)
PANTONE
Pantone Matching System, som også er kendt under navnet PMS, er et farvesystem, der er meget populært blandt grafikere. Fordelen ved dette system er, at det både indeholder specialfarver som eksempelvis neonfarver eller metalfarver. Disse farver kan ikke gengives i hverken RGB eller CMYK farvesystemerne. Faktisk indeholder PANTONE hele 1755 specialfarver, som ikke kan skabes i de andre farvesystemer.
Alle farverne i systemet er mærket med et unikt nummer, så det er nemt at skelne farverne fra hinanden.
WEB-farver
WEB-farver kaldes også HTML-farver, og anvendes, når der laves hjemmesider. Systemet består af en sekscifret hexadecimalkode, som opbygges ud fra tre grundfarver. Eksempelvis har en klar grøn koden ”#00FF00”, mens en rød har koden ”#FF0000”. Gul bliver blandet ved at kombinere disse to farver, og derfor har gul koden ”#FFFF00”. Hvis du vil have en lysere gul, kan du eksempelvis skrive koden ”#FFFF66” – her bliver farven lysere jo højere tallet bliver, og koden for hvid er derfor ”#FFFFFF”.
Hvis du vil anvende HTML-farver, kan du skabe dine egne farvepaletter her. (http://paletton.com/#uid=1000u0kllllaFw0g0qFqFg0w0aF)
I forbindelse med design er farve én af de sværeste, men også én af de vigtigste valg, som skal træffes. Alle farver har deres egne, unikke egenskaber, men disse egenskaber kan også påvirkes af, hvordan de kombineres med hinanden. Der er ikke noget endegyldigt svar på det rigtige farvevalg. Vil du løsrive dig fra mængden og gå dine egne veje, kan det være en god idé at "twiste" farvers betydning og vælge farver, som ikke umiddelbart bliver forbundet med din profession. Men samtidig kan det være farligt, da kunderne kan blive forvirret og i stedet vælge det de kender.
Find ud af hvad du ønsker at symbolisere. Først derefter bør farvevalg komme på tale Er du meget i tvivl, er det altid en god idé at snakke med andre. F.eks en grafiker =)
Du kan frit linke og dele artiklen på de sociale medier eller på din egen hjemmeside, så andre kan læse med 🙂