Fokusér på disse 10 tips, når du får designet en ny hjemmeside.
De besøgende scanner lynhurtigt din forside igennem. Hvis den ikke er knivskarp og simpelt forklarer hvad dit budskab er, er de væk efter 2 sekunder. Det kan sammenlignes med det første øjekast du sender en person du ikke har mødt før, man vurderer hinanden på millisekunder.
En simpel søgning på Google giver os mange relevante resultater, så det er essentielt, at din side leverer det, som din metadescription lovede den besøgende. Ellers er det nemt at vende tilbage til Google og i stedet tage det næste søgeresultat i rækken.
Det centrale er først og fremmest at sende et klart signal om sidens formål. Det kan enten gøres med en kort tekst eller eventuelt billeder, der viser dit speciale – eksempelvis et udsnit af sidens produkter, hvis der er tale om en webshop.
Du skal huske på, at forsiden primært er en landing page. Den skal tage imod besøgende og effektivt guide dem videre til den del af siden, hvor de ønsker at komme hen.
Har du nogensinde prøvet at finde en hjemmeside, der havde det indhold du skulle bruge - men alligevel gik du tilbage til Google efter at have læst et par linjer? Hvis din font er svær at læse, vil dette højest sandsynligt ske for dine besøgende. Undersøgelser tyder faktisk på, at den forkerte skrifttype jager omkring en tredjedel af de besøgende væk.
Times New Roman er en af de skrifttyper, der er populær til tryk. Den gør sig godt på tryk, fordi den har fødder, som visuelt danner en linje, så det er nemmere at læse. Derfor burde man måske også tro, at det er den fortrukne skrift online, men et studie af Software Usability and Research Laboratory viser, at Times New Roman var den mindst vellidte skrifttype online.
De tre mest vellidte skrifttyper online var Arial, Courier og Verdana. Derudover skal du huske på størrelsen af skrifttypen – Arial er bedst ved en skriftstørrelse på 12 eller større, mens Verdana gør sig godt, hvis den skal være mindre. Dette er selvfølgelig meget firkanten konkluderet, men det kan ses som et fingerpeg. Når alt kommer til alt, skal det hele ses i sammenhæng med den fulde visuelle identitet.
Det skal ligge lige til højrebenet hvordan man klikker rundt på siden. Mange hjemmesideejere anvender Google Analytics til at studere adfærden hos de besøgende og ser det som en succes, hvis besøgende bruger lang tid på siderne og kigger på mange sider. Det er imidlertid ikke nødvendigvis et godt tegn, for det kan også betyde, at den besøgende kæmper for at orientere sig i forhold til sidens navigation.
Et godt tip er derfor at sørge for ensartet navigation på hele siden og forsøg at opbyg det så logisk som muligt. Bed eventuelt en ven om at besøge siden for første gang, mens du kigger på. Det kan være ufatteligt lærerigt, og ofte vil du opdage ting i forhold til navigationen, som du ikke selv havde overvejet.
Et CTA er bogstaveligt talt en opfordring til handling på din hjemmeside. En handling kunne være hvad som helst – blive abonnement på dit nyhedsbrev, deltage i en begivenhed eller downloade din e-bog.
For at lave en effektiv CTA er det vigtigt at designet er iøjefaldende, men ikke utroværdig. Du skal også huske på, at det er dig, som ønsker noget fra en kunde, og lige meget om de skal give deres e-mailadresse eller involvere sig på anden måde, så ønsker de noget til gengæld. Sørg for at værdien ved handlingen er tydelig for kunden, så de ønsker at reagere på dit CTA.
Spørg dig selv om, hvad du kan tilbyde kunden, og om det er mere værd end det som de får til gengæld. Hvis svaret er, at du ikke kan tilbyde nok, så handler det om at komme i gang med at tænke.
Hvis du ejede en forretning, ville du også bruge tid på at lave spændende udstillingsvinduer for at lokke kunder ind. Designet på en hjemmeside er ikke meget anderledes.
Som tidligere nævnt har du ofte kun ganske få sekunder til at gøre et godt indtryk, når først en besøgende kommer ind på siden. Vi er vant til at se pæne hjemmesider i dag, og hvis en hjemmeside ikke tiltaler os grafisk, så vil vi ofte forsvinde hurtigt igen.
Hos mange hjemmesideejere i dag er pænt design ensbetydende med minimalistisk design. Det er ikke helt forkert, for rodet design er ikke tiltalende. Uheldigvis opgiver mange deres sides personlighed til fordel for minimalisme, og det er ikke nødvendigt. Kæl for designet og du kan både få et design, der er enkelt, tiltalende og personligt.
Lav indhold der underviser dine besøgende. Ligesom jeg laver hjemmesider, og jeg her laver gode tips til opbygning af hjemmeside, kan en webshop der sælger kaffe, lave guides der forklarer den bedste kværnemetode. Dette er også kendt som ”content marketing” og en meget populær måde at øge besøgstallet. Ud over at øge besøgstallet, så er det også med til at markere dig som en ekspert på området. Tænk over det, hvis jeg laver gode indlæg her, som viser jeg har forstand på hjemmesider, så er der også større chance for, at du vender tilbage hertil, næste gang du har behov for hjælp.
Undervisende indhold er en udfordring for mange, og det kan være grænseoverskridende, når man føler, at man giver sine ”guldkorn” væk gratis. Sagen er bare den, at hvis du ikke tilbyder informationerne, så findes de med garanti stadig et andet sted på internettet.
Husk på at du skal tilbyde kunden noget for kunne forvente noget til gengæld.
Det virker simpelt og overskueligt med overskrifter der stikker frem, og skildrer sig ud fra brødteksten. Bare prøv at forestil dig, hvordan denne tekst ville være uden deloverskrifter. Du ville måske være begyndt at læse, men du ville næppe være nået helt herned, hvis ikke teksten havde været i punktform og med fremhævede overskrifter.
En fordel ved at fremhæve vigtige pointer og fokusområder er også, at den besøgende har nemmere ved at finde dine guldkorn. Vi kan godt være lidt dovn i dag og gider sjældent læse sidevis af tekster – heller ikke selvom det er godt skrevet.
Eksperimenter lidt med forskellige opsætninger, når du deler dine tekster. Det tager ikke lang tid i forhold til, hvor lang tid det tager at skrive en tekst, men det kan gøre en stor forskel forhold til, hvor mange, der læser den.
Det kan virke fristende at tilføje indhold der minder om dit emne, men som alligevel ikke er helt det samme. Men hold dig til dit fokusområde! Som før nævnt bør formålet med dit indhold være at undervise og råde de besøgende. Begynder du at rådgive om emner, der ikke hører ind under dit fokusområde, kan du nemt komme til at give råd, der ikke er optimale.
En anden grund til at holde dig til dit fokusområde handler om at sende et klart budskab. Det er vigtigt at indramme dit speciale, så signalet er klart til de besøgende. Indhold, der er udenfor dit hovedområde vil måske lokke besøgende til, men er de relevante for dig? Det er vigtigere at få ti relevante besøgende indenfor dit fokusområde end 100 besøgende, der ligger ude i periferien og derfor aldrig bliver kunder.
Der er nogle uskrevne regler, om hvordan en hjemmeside er skruet sammen i dag. For eksempel er vi vant til links der er understreget, at klik på logo navigerer til forsiden og at kontaktoplysninger og CVR findes i bunden af siden.
Ved at bygge din side op efter disse konventioner, skaber du en følelse af genkendelse hos dine besøgende – også selvom det er første gang de besøger siden.
Genkendelse får os til at føle os trygge, og gør det også nemmere at skabe overskuelig navigation på siden som nævnt i punkt 3.
Billeder gør dine tekster mere spændende, og så er diskussionen ikke længere. God grafik er bare et plus, for ofte kan en tekst opsummeres i en grafik, der er nemmere at overskue og mere tiltalende for øjet. Samtidig er vi oftere tilbøjelige til at dele grafik som inspirere os end tekster. Dette kan være en enorm fordel, hvis du gerne vil have dit budskab ud.
Du bør dog også være forsigtig. Et stockphoto kan være en udmærket måde at lave lidt grafisk indhold, som får siden til at fremstå mere troværdig. Bruger du for mange eller vælger irrelevante billeder, så vil det dog have den modsatte effekt og din side vil fremstå maskinlavet og useriøs.
Med hjemmesider er alt en balancegang, så prøv dig frem.
Du kan frit linke og dele artiklen på de sociale medier eller på din egen hjemmeside, så andre kan læse med 🙂